Slavnost Těla a Krve Páně
Dne 30. května slaví celá církev slavnost Těla a Krve Páně, lidově zvanou „Boží tělo,“ kterou si připomínáme a děkujeme za dar Eucharistie.
Slavnost Těla a Krve Páně nebo-li Božího Těla začala být slavena jednak jako projev úcty a oslavy památky ustanovení Eucharistie a jednak pro zdůraznění reálné přítomnosti Ježíše Krista v Nejsvětější svátosti.
POČÁTKY SVÁTKU
Za připravovatelku svátku Božího Těla je označována sv. Juliána z Cornillon pocházející z Lutychu v Belgii. Ta při adoracích před Nejsvětější svátostí měla mystické vidění měsíce v úplňku, který byl při jedné straně částečně ztemnělý. Bylo jí zjeveno, že měsíc symbolizuje katolickou církev a ztemnělé místo upozorňuje, že v ní chybí svátek na počest Nejsvětější svátosti. Později jako převorka v roce 1230 o svých zjeveních hovořila v Lutychu s provinciálem Hugem (OP) a arcijáhnem Jakubem z Troyes (pozdějším papežem Urbanem IV.). Ten již jako biskup Verduny zavedl ve své diecézi svátek Božího Těla. Také Hugo, který se stal kardinálem a papežským legátem v Německu, se zasazoval o slavení Božího Těla a v roce 1252 nařídil konání slavnosti v jemu podřízených chrámech.
EUCHARISTICKÝ ZÁZRAK
Jakub z Troyes poté, co se stal roce 1261 papežem Urbanem IV., se zdráhal zavést slavnost v celé církvi. Za zásadní podnět k jeho zavedení je považován zázrak v Bolseně. Písemně dochovaná tradice z druhé poloviny 14. století uvádí, že v místním kostele sloužil mši svatou kněz, Petr z Prahy, který měl pochybnosti o reálné přítomnosti Krista v eucharistii a putoval do Říma, kde se měl setkat právě s Urbanem, aby jeho pochybnosti vyvrátil. Po proměňování začala hostie krvácet na korporál, který se dochoval a jako relikvie je uctíván v Orvietu, kam byl hned přenesen k papeži Urbanovi, který zde zrovna pobýval.
Díky tomuto zázraku vydal papež Urban IV. dva měsíce před svou smrtí v roce 1264 bulu, kterou se tento svátek rozšiřuje na celou církev. V 15. století se také objevil zvyk konat na slavnost Božího Těla procesí. Po 2. vatikánském koncilu se tento svátek začal nazývat slavností Těla a Krve Páně. Patří mezi pohyblivé svátky, koná se vždy ve čtvrtek po skončení liturgické velikonoční doby, po slavnosti Nejsvětější Trojice. Datum je tedy odvozeno od data Velikonoc.
V celé historii církve se uvádí přes sto šedesát uznaných eucharistických zázraků.
zdroj: www.cirkev.cz
Osamělost bude hlavním tématem 4. ročníku Dne prarodičů
Papež František zveřejnil téma svého poselství ke Světovému dni prarodičů a…
Papež při mši na Popeleční středu: Ježíš nás vyzývá, abychom se v postní době navrátili do svého nitra
Papež František zahájil postní dobu mší svatou v bazilice svaté Sabiny a ve své…
Popeleční středou začíná doba postní
Popeleční středou vstupují křesťané do postní doby, která je časem přípravy na…
Novým olomouckým arcibiskupem papež jmenoval Josefa Nuzíka
Novým olomouckým arcibiskupem jmenoval papež František dosavadního…
Národní týden manželství je výzvou, kterou je dobré využít
Národní týden manželství, který probíhá ve dnech 12.-18 února, je příležitostí…
Nově jmenovaný litoměřický biskup Stanislav Přibyl: Jsem tu s vámi a jsem tu pro vás!
V katedrále sv. Štěpána v Litoměřicích bylo dnes, 23. prosince, oznámeno jméno…
Papež jmenoval Stanislava Přibyla novým biskupem Diecéze litoměřické
Dnes, v sobotu 23. prosince 2023, jmenoval papež František nového biskupa…
Františkova věrnost Kristu a církvi
Svatý František byl nejen po celý svůj život, ale i v dnešní době nepřesně…
14. 11. 2023Teologické úvahy,Církev,P. Jan Slepička
P. Jan Slepička: Panna Maria
Všechno, co katoličtí křesťané vyznávají o Panně Marii, vychází z toho, co…